Boek-cover – vliegveld met landelijke ligging

Voor de cover van een boek is een foto nodig. Van een vliegtuig in de landing. Zonder dat je de locatie herkent en direct aan een vliegveld zoals Schiphol denkt. Een landelijke omgeving die zich ook prima vlakbij een grote stad kan bevinden. O ja, liefst nog een groepje bomen erbij. Zodat de foto perfect bij het verhaal past. Waar maak ik zo’n foto?

Voordat ik met de camera door het land race om alle vliegvelden van dichtbij te bekijken, ga ik er eerst eens rustig voor zitten. In mijn hoofd bouw ik een plaatje op. Hoe moet het er ongeveer uitzien. Daarna is het een kwestie van vastleggen. In plaats van een bestaande situatie opzoeken die zo goed mogelijk bij mijn idee past, besluit ik dit keer om het vliegveld zelf te bouwen. Het gaat om een misdaadverhaal. Fictie. Dus daar mag gerust een fictief vliegveld bij. Ik duik in mijn archief en zoek beelden bij elkaar die samen de gewenste foto kunnen vormen. Daarna stel ik in Photoshop mijn eigen vliegveld samen. Ik gebruik een foto van bos en heide bij Utrecht, de baanlichten van Schiphol en uiteraard nog eentje van een landend toestel.

Elke foto komt in een aparte laag in Photoshop. Via maskers geef ik aan welke stukjes van elke foto zichtbaar mogen zijn. Via extra lagen stem ik kleur en belichting op elkaar af. Zodat de losse foto’s samensmelten tot één nieuw beeld. Mijn fictieve vliegveld. Ik gebruik nog wat extra foto’s voor een mooie grijze lucht en de strepen die achter vliegtuigmotoren verschijnen op vochtige dagen. De verhouding van het beeld verandert ook. Van liggende foto(‘s) naar een staande foto.

 

De uiteindelijke cover voor het boek

De uiteindelijke cover voor het boek

Drie losse foto's gebruikt voor het samengestelde beeld

Drie losse foto’s gebruikt voor het samengestelde beeld

Lagen en maskers in Photoshop om de juiste stukjes samen te voegen

Lagen en maskers in Photoshop om de juiste stukjes samen te voegen

, , , , , , ,

www.keeskrick.com