Geplaatst op

Bosfotografie op elk moment van de dag

Staatsbosbeheer - Buitenplaats Elswout - Kees Krick Media

Overal zie je prachtige en sfeervolle bosfoto’s voorbijkomen. Bijna altijd zijn ze vroeg op de ochtend gemaakt, bij voorkeur als het mistig of nevelig is. Helaas lukt het niet iedereen om al rond zonsopkomst met een camera door het bos te zwerven. Bijvoorbeeld omdat je niet dicht genoeg bij het bos woont om er snel even langs te gaan zodra de omstandigheden perfect zijn. Omdat je moet werken, of er thuis een waslijst aan klusjes op je wacht.

Gelukkig kun je ook op andere momenten mooie bosfoto’s maken. Gewoon overdag, op schappelijke tijden. Kortom, zodra het jou uitkomt. Je mist dan wel de dromerige en mysterieuze sfeer van het nevelige bos, maar dat maakt jouw foto’s in ieder geval anders en dus meer onderscheidend.

De grote vraag is alleen: wanneer kun je dan het beste bosfoto’s maken. Is dat op een zonovergoten dag, of heb je juist bewolkt weer nodig? Het antwoord is: dat hangt er een beetje vanaf ..

Zonlicht

Zonlicht geeft levendige kleuren en zorgt voor een mooie dieptewerking door het spel van licht en schaduw. Wel is dit licht erg hard. Oftewel, het contrast is hoog. Omdat het verschil tussen licht en schaduw zo groot is, is het vooral geschikt om bosdetails vast te leggen. Denk aan een boomstronk, paddenstoel, bruggetje, of tak met frisgroene blaadjes die er extra goed uitspringt dankzij het zonlicht, terwijl de omgeving in de schaduw ligt en dus grotendeels verborgen blijft. Overzichtsfoto’s daarentegen lukken vooral op plekken waar het zonlicht niet of sterk gefilterd door het bladerdek dringt. Zo voorkom je dat een deel van het mooie bos verborgen blijft in diepe schaduwen, of wegbrandt in poelen van fel zonlicht.

Staatsbosbeheer - Speulderbos - Kees Krick Media
Richt je bij felle zon vooral op details (Speulderbos)

Bewolking

Bewolkte dagen zijn geschikter om overzichtsfoto’s te maken. Want bij egaal, zacht licht is het contrast laag, waardoor alles in een bosomgeving duidelijk herkenbaar blijft. De foto oogt wel vlakker, de kleuren zijn niet zo levendig en er is minder dieptewerking. Logisch, want daar heb je nu eenmaal contrast en dus zonlicht voor nodig. Gelukkig is dit in de nabewerking deels weer op te lossen.

Bij dunne bewolking ontstaat een mooie balans. Dit verstrooide licht is niet te hard en ook niet te zacht. Het zonlicht wordt alleen maar getemperd, waardoor je ook nu levendige kleuren krijgt en de lichte schaduwvorming ditmaal voor een beheersbaar contrast met voldoende dieptewerking zorgt.

Volle zon, een dikke laag bewolking, of ergens daar tussenin? Het hangt er dus maar net vanaf wat je op welke manier wilt fotograferen. Getemperd zonlicht is het wel meest veelzijdig, maar al met al kun je dus met elk licht lekker het bos ingaan om foto’s te maken. Kijk gewoon om je heen om te zien wat op dat moment het beste werkt – en wat je liever uitstelt tot een moment waarop er ander, geschikter licht is.

Ondertussen dromen we stiekem verder over de dag dat we eindelijk een nevelige zonsopkomst in het bos meemaken…

Hieronder twee fotoreeksen waarin je heel goed het verschil ziet tussen zonlicht (a), volledige bewolking (b) en verstrooid licht (c) door dunne bewolking. Alle foto’s zijn bewerkt in Lightroom.

Staatsbosbeheer - Buitenplaats Elswout - Kees Krick Media
(a) Fel zonlicht (Buitenplaats Elswout)
Staatsbosbeheer - Buitenplaats Elswout - Kees Krick Media
(b) Volledig bewolkt (Buitenplaats Elswout)
Staatsbosbeheer - Buitenplaats Elswout - Kees Krick Media
(c) Strooilicht (Buitenplaats Elswout)
Staatsbosbeheer - Buitenplaats Elswout - Kees Krick Media
(a) Fel zonlicht (Buitenplaats Elswout)
Staatsbosbeheer - Buitenplaats Elswout - Kees Krick Media
(b) Volledig bewolkt (Buitenplaats Elswout)
Staatsbosbeheer - Buitenplaats Elswout - Kees Krick Media
(c) Strooilicht (Buitenplaats Elswout)